FAIR PLAY ZDRAVÝ TÝDEN

FAIR PLAY ZDRAVÝ TÝDEN

#FAIRPLAYZDRAVYTYDEN

Zapoj svou třídu!

Informuj nás, napiš článek na školní web, FB, nebo jej napiš ve wordu a zašli na náš email, přidej fotky a hashtag #fairplayzdravytyden.
Za každé zapojení obdrží Tvoje třída DIPLOM.

Zapoj se i Ty!        

Nech se inspirovat, sdílej/tvoř články, fotky. Nezapomeň přidat hashtag #fairplayzdravytyden.

O projektu

Fair play sports se nezajímá jen o sport, ale zajímá hlavně o přirozený pohyb dětí. K přirozeným věcem patří i stravování. Dnes máme k dispozici mnoho "nepřirozených" a uměle vytvořených/ vyhnaných potravin a jídel. Zapomínáme na naše - české či regionální - potraviny a suroviny. 
#FAIRPLAYZDRAVYTYDEN propojí v jednom týdnu dvě přirozené věci - SPORT A JÍDLO.

Základní prvky projektu:

1) každý den mají děti tělocvik

2) připravují společně svačiny pro všechny děti ve třídě

3) děti společně stolují


Prvními zapojenými jsou děti z 5.B ze ZŠ Botičská z Prahy 2. Jak u nich konkrétně projekt probíhal a vypadal? Podívejte se na jejich článek, kde najdete i konkrétní popis den po dni. Nebo na naši fotogalerii.


Pro školy a školky/ Jak na to:

1) Stanovte si cíl 

2) Sestavte s dětmi jídelníček - obsah je na Vás, co uznáte za vhodné, zdravé a energeticky vydatnější potraviny. Jídelníček důkladně s dětmi proberte, aby se nestalo, že budou některé potraviny později odmítat. 

3) Zapojte rodiče - připravte seznam a množství surovin, které budete potřebovat 
                             - požádejte rodiče, aby si rozdělili, kdo co nakoupí (nebo to rozdělte vy)
                             - domluvte, kdy mají dané potraviny do školy doručit.

4) Připravte si rozvrh - kdy je pro Vás nejvhodnější svačiny připravovat, které hodiny můžete navštívit tělocvičnu a kdy spolu posvačíte. (Na šťávu z odšťavňovače je potřeba více času.)

5) Zakomponujte téma do všech možných aktivit, propojujte. (Náměty naleznete níže.)

Typy:

Příklady

Cíl
- spolupráce, rozdělení rolí, pomoc druhým, základy kuchařských dovedností, příznivější klima třídy, utužování vztahů, vytváření vztahu k jídlu, objevování "neznámých" surovin, nových chutí, nových kombinací, čtení s porozuměním, převádění jednotek, ...

Mezipředmětové vztahy pro ZŠ

český jazyk
- převyprávění příběhů o sportovcích, lidech, kteří jsou spojeni se sportem, zdravým, jídlem
- popis pracovního postupu - recepty
- čtení složení z obalů potravin
- diktáty, texty různě tématicky zaměřené

matematika
- slovní úlohy tématicky zaměřené
- různá práce s čísly
- porovnávání cen, ceny potravin
- počítání KJ
- práce s jídelníčkem

přírodověda
- lidské tělo - svaly, kostra, trávicí soustava
- proč se musíme protahovat, co se děje v těle
- jaký má dopad na tělo/ energii naše stravování

vlastivěda
- nahlédnutí do historie a současnosti známých i méně známých osobností - např. Don Mc Pherson, Derek Redmond, Dan Kraus, John Carlos a Tommie Smith, Rick van Beek, Jorge Muňoz - (doporučuji knihu "Příběhy pro kluky, kteří se nebáli být výjimeční" a "Příběhy na dobrou noc pro malé rebelky". 

tělesná výchova
- každý den může být zaměřený na různé dovednosti, činnosti - atletika, míčové hry, jóga, tanec, pohybové hry, hry s pálkami, gymnastika, pohyb na hudbu, aktivity s náčinním

výtvarná výchova/ pracovní činnosti
- práce s různým materiálem na daná témata (sport, jídlo, zdravá strava, konkrétní surovina, ...)
- kresba
- malba
- kašírování
- další VV techniky

hudební výchova
- písnička "Co jsem měl dnes k obědu" - práce s melodií, rytmem, textem, ...

informatika
- vyhledánání na internetu
- práce podle zadání
- práce s jídelníčkem
- imaginární nákup na kosik.cz, rohlik.cz


Mateřské školy

- tématicky zaměřené vystřihování, lepení, tvoření plakátů
- ochutnávání potravin
- básničky i o nemoci, doktorech, jídle, pohybu
- zapojení smyslů, barev, tvarů. vitamínů, pohybu (např. olympiáda)
- rozhovory, obrazové materiály
- pokud máte přístup ke kuchyni - pečení, zavařování, tvoření pomazánek
+ vše, co najdete pro základní školy, ale samozřejmě v upravené náročnosti

Můžete společně navštívit obchod s potravinami, splnit připravený pracovní list, zkoumat složení potravin, zaznamenávat. 

Bon appetit